ריבוי תרופות 24.06.2018

ההשפעה של ריבוי תרופות על תוצאים לאחר ניתוח אלקטיבי בקשישים

מטופלים קשישים עם ריבוי תרופות מייצגים אוכלוסיה כירורגית הנמצאת בסיכון גבוה לתמותה ולסיבוכים לאחר ניתוח אלקטיבי

אשפוז בעקבות תופעות לוואי של תרופות (אילוסטרציה)
חולה סיעודי, קשיש (אילוסטרציה)

ריבוי תרופות הוא מצב שכיח בקרב מטופלים קשישים הנמצא בקשר עם תוצאים שליליים. ההשפעה של ריבוי תרופות על תוצאים לאחר ניתוח אלקטיבי לא ידועה מספיק. מחקר חדש בוצע במטרה למדוד את הקשר בין ריבוי תרופות עם הישרדות, סיבוכים ושימוש במשאבי מערכת הבריאות בקרב מטופלים קשישים העוברים ניתוח אלקטיבי.

לאחר רישום המחקר, המחברים זיהו את כל המטופלים מעל גיל 65 שעברו ניתוח אלקטיבי לא לבבי ראשון באונטריו, קנדה, בין 2002 ו-2014. על ידי שימוש במסד הנתונים, זוהו כל המרשמים שמולאו ב90 יום לפני הניתוח ומטופלים שקיבלו 5 ומעלה תרופות סווגו כריבוי תרופות. הקשר בין ריבוי תרופות עם הישרדות כעבור 90 יום (תוצא ראשוני), סיבוכים, משך האשפוז, עלויות, מקום השחרור ואשפוז חוזר הוערכו לאחר התאמה למבלבלים דמוגרפים, קו-מורבידיות, שימוש קודם במערכת הבריאות וגורמים הקשורים לניתוח. אנליזות רגישות קבועות מראש ופוסט-הוק בוצעו גם כן.

מתוך 266,499 מטופלים שזוהו, 146,026 (54.8%) היו בעלי ריבוי תרופות. תמותה בתוך 90 יום אירעה בקרב 4,356 (3.0%) מטופלים עם ריבוי תרופות ו1,919 (1.6%) מטופלים ללא ריבוי תרופות (adjusted hazard ratio 1.21 ; 95%CI 1.14-1.27).

אנליזות רגישות הדגימו שאין עלייה בהשפעה כאשר מתחשבים רק בתרופות בסיכון גבוה, והשפעה פחותה כאשר מתחשבים רק במרשמים שמולאו ב-30 יום לפני הניתוח (hazard ratio 1.07). הקשר הוחלש או היה לא משמעותי בקרב מטופלים עם ניקוד שברירות (frailty) או קו-מורבידיות גבוה.

לסיכום, מטופלים קשישים עם ריבוי תרופות מייצגים אוכלוסייה כירורגית הנמצאת בסיכון גבוה. עם זאת, ממצאי המחקר מעלים שאלה סביב הסיבתיות וההכללה של הקשר ריבוי תרופות – תוצאים שליליים המתועד היטב בקרב מטופלים לא כירוגיים.

מקור:

McIsaac DI, Wong CA, Bryson GL, van Walraven C. Association of Polypharmacy with Survival, Complications, and Healthcare Resource Use after Elective Noncardiac SurgeryA Population-based Cohort Study. Anesthesiology: The Journal of the American Society of Anesthesiologists. 2018 Jun 1;128(6):1140-50.

עריכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ניתוח,  תרופות,  קשישים,  ריבוי תרופות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו