הפטיטיס C 08.08.2017

טיפול במשלב תרופות אנטי וירליות ישירות לחולי הפטיטיס C לאחר כשלון טיפולי

מתוצאות מחקר המתפרסם ב-EJM עולה כי טיפול באמצעות משלב sofosbuvir-velpatasvir-voxilaprevir הוביל לשיעורים גבוהים של SVR בקרב חולי HCV לאחר כשלון טיפולי ב-DAAs

הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

הטיפול בחולי HCV באמצעות משלבי תרופות אנטי וירליות ישירות (direct-acting anti viral agents; DAAs) הוכח כיעיל ביותר, עם שיעורי ריפוי של מעל 95%. עם זאת, לאור מספרם הגבוה של החולים ברחבי העולם, יש עדיין מספר לא מבוטל של חולים עם מחלה כרונית שלא הצליחו להגיע לתגובה וירולוגית יציבה (sustained virologic response; SVR) בעקבות הטיפולים המקובלים ב-DAAs.

בשני מחקרי שלב 3, POLARIS-1 ו- POLARIS-4, נכללו חולי HCV שטופלו בעבר באמצעות משלבי DAAs אך לא השיגו SVR. במחקר POLARIS-1, חולי HCV גנוטיפ 1 שטופלו בעבר במשלב תרופתי שכלל תרופה המעכבת NS5A חולקו באופן אקראי ביחס של 1:1 לקבל טיפול באמצעות משלב של sofosbuvir, velpatasvir ו-voxilaprevir בטבליה אחת (150 מטופלים), או באמצעות פלצבו (150 מטופלים) אחת ליום במשך 12 שבועות. 114 מטופלים נוספים עם HCV וגנוטיפים שאינם גנוטיפ 1, טופלו כולם במשלב sofosbuvir-velpatasvir-voxilaprevir.

במחקר POLARIS-4 מטופלים עם HCV וגנוטיפים 1,2 או 3 שטופלו בעבר ב-DAAs אך לא מקבוצת מעכבי NS5A, חולקו באופן אקראי ביחס של 1:1 לקבל טיפול ב-sofosbuvir-velpatasvir-voxilaprevir י(163 מטופלים) או sofosbuvir-velpatasvirי(151 מטופלים) למשך 12 שבועות. 19 מטופלים נוספים עם HCV גנוטיפ 4 נוספו לקבוצת הטיפול המשולש.

נתונים סטטיסטיים: כ-46% מכלל המטופלים בקבוצות הטיפול הפעיל היו עם שחמת כבד מפוצה בראשיתו של המחקר. ב-POLARIS-1, שיעורה של SVR היה 96% בקבוצת הטיפול הפעיל, בהשוואה ל-0% בקבוצת הפלצבו. במחקר POLARIS-4, שיעורי התגובה הוירולוגית היציבה היו 98% בקבוצת ה-sofosbuvir-velpatasvir-voxilaprevir ו-90% בקבוצת ה-sofosbuvir-velpatasvir.

תופעות הלוואי הנפוצות היו כאבי ראש, תשישות, שלשולים ובחילות. בקבוצות הטיפול הפעילות בשני המחקרים, שיעור המשתתפים שהפסיקו את הטיפול על רקע תופעות לוואי היה 1% או פחות.

סיכום: החוקרים מסכמים כי טיפול באמצעות משלב sofosbuvir-velpatasvir-voxilaprevir למשך 12 שבועות הוביל לשיעורים גבוהים של תגובה וירולוגית יציבה בקרב מטופלים עם הפטיטיס C כרונית וגנוטיפים שונים שלא הצליחו להגיע בעבר ל-SVR בעקבות טיפול עם תרופות אנטי וירליות ישירות במשלבים מקובלים.

מקור:

Bourlière M, et al. Sofosbuvir, velpatasvir, and voxilaprevir for previously treated HCV infection. N Engl J Med 2017; 376:2134-2146.

עריכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  תרופות אנטי וירליות ישירות,  DAAs,  SVR,  מחקרים,  גסטרואנטרולוגיה,  מחלות כבד,  הפטיטיס c כרוני,  תגובה נגיפית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו